12 راهکار برای افزایش ترافیک ارگانیک

12 راهکار برای افزایش ترافیک ارگانیک

یک سوال وحشتناکی که هرگز نمی خواهید بپرسید "چرا ترافیک ارگانیک من کاهش یافته است؟" اما کاهش ترافیک برای بهترین سایت ها هم اتفاق می افتد.سایت فورج و اسمیت در هشت سال گذشته دو کاهش ترافیک ارگانیک داشته است. بنابراین ما دقیقاً می دانیم که شما در حال گذراندن چه تجربه سختی هستید. در حقیقت احساس می‌کنید همه چیز را درست انجام می‌دهید و ناگهان از روی ناامیدی مایوس می شوید. که نیمی از ترافیک شما بین رفته است. نه عذرخواهی، نه یادداشتی.

عجله به این نتیجه‌گیری که توسط گوگل جریمه شده‌اید آسان است، اما جریمه‌ ها بسیار نادرتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.با عجله به این نتیجه میرسید که شما توسط گوگل جریمه شده اید.اما پنالتی ها نسبت به تفکرات شما، بسیار بندرت اتفاق می افتند. برای اینکه جریمه یا از فهرست خارج شوید، باید به یک کسب و کار به شدت شرور و کلاه سیاه سئو سایت مبدل شوید.
پس بیایید چند نفس عمیق بکشیم.

اگر به تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل نگاه کنید و ترافیک ارگانیک شما کاهش شدیدی داشته است، باید دلیل این اتفاق را بیابید. ما دلایل اصلی کاهش ترافیک ارگانیک را بررسی می‌کنیم. و راه‌ حل‌هایی را برای کمک به افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک شما توصیه می‌کنیم.

چرا ترافیک ارگانیک(سئو) من کاهش یافت؟

ابتدا اجازه دهید مطمئن شویم که در یک صفحه هستیم: ما فقط در مورد کاهش شدید ترافیک جستجوی ارگانیک یا سئو سایت صحبت می کنیم.

این بدان معناست که ترافیک از طریق جستجوگرها و بازاریابی محتوا (نه از طریق تبلیغات، بک لینک، کمپین های ایمیل یا رسانه های اجتماعی) بلکه از طریق موتورهای جستجو به دست می آید.

ترافیک ارگانیک معمولاً برای اکثر مشاغل کوچک بسیار ثابت است. اگر شما یک وبلاگ تجاری دارید، هر ماه حداقل یک مقاله جدید ارائه دهید که بتوانید بقیه سایت خود را به خوبی بهینه کنید. در این وضعیت، فقط شاهد نوسانات جزئی ماهانه یا افزایش ثابتی خواهید بود.
اگر در مورد بازاریابی محتوای خود فعال‌تر هستید، ممکن است هر بار که محتوای جدید را ارائه می دهید در ترافیک ارگانیک موانعی ‌را مشاهده کنید که حتی ممکن است هر ماه بیشتر افزایش پیدا کند.
در هر صورت،سقوط ناگهانی ترافیک به این معنی است که اتفاق بزرگی رخ داده است، و شما باید آنرا در اسرع وقت بررسی کنید!

10 دلیل کاهش ترافیک ارگانیک

در اینجا ده دلیل رایج برای کاهش ترافیک جستجوی ارگانیک شما آورده شده است:

1. گوگل یک الگوریتم هسته‌ای به‌ روز شده ی جامع منتشر کرد که اغلب روی محتوای شما که به کیفیت، سرعت یا قابل اعتماد بودن ارتباط دارد. تأثیر منفی گذاشت.

2. شما بخشی از محتوایی را حذف کردید. که حجم بالایی از ترافیک جستجوی ارگانیک را بر عهده داشته است .

3. ساختار سایت یا حجم زیادی از محتوا را به طور قابل توجهی تغییر دادید. (یعنی سایت خود را دوباره طراحی کردید. و صفحات کلیدی را بازنویسی کردید یا حتی تعدادی از پست های وبلاگ قدیمی را حذف کردید)

4. هنگام انتقال به یک دامنه جدید یا راه اندازی مجدد، اشتباهی رخ داده است. که در حال حاضر باعث شده که شما با یک خطای فنی SEO مواجه شوید.

5. کد رهگیری Google Analytics شما تغییر کرده است. و به درستی ردیابی نمی شود. یا ابزار Google با یک باگ مواجه شده است.

6. سایت شما دارای یک مشکل فنی، مانند مشکل سرور است. که از ورود ترافیک به آن جلوگیری می کند.

7. سایت شما دارای محتوای فصلی یا زمان مند است و روند تغییر کرده است.

8 . یک رقیب در مقابل کلمه(های) کلیدی که بیشترین حجم را در ارائه ترافیک شما دارد از شما پیشی گرفته است.

9. شما محتوایی را که قبلا ایندکس شده اند را مسدود کردید.

10. سایت شما به دلیل نقض شرایط از طرف Google یک جریمه دریافت کرده است.

از دست دادن لینک یک سایت معتبر می تواند. باعث شود که گوگل سایت شما را کمتر مرتبط و معتبر ببیند. و به دلیل رتبه پایین تر برای یک جستجو اصلی، به طور غیرمستقیم بر ترافیک ارگانیک شما تأثیر بگذارد.

12 راه برای یافتن و رفع افت ترافیک ارگانیک

ما محتمل ترین دلایل ترافیک ارگانیک به منبع را فهرست کرده ایم. اکنون بیایید عمیق تر به این موضوع بپردازیم. که باید کجا به دنبال مشکلات بگردیم. که  منظور آنها چیست و در مورد آن چکار باید انجام داد.

1. وب سایت خود را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که همه چیز در مورد میزبانی و سرور، امنیت و زمان آپدیت وب سایت شما مرتب است. به دنبال اعلان ها در صفحه نمایش خود باشید. که آیا مشتریان در مورد مشکلات سایت شکایت کرده اند یا نه. مشکلات فنی را فوراً از طریق توسعه‌ دهنده وب، بخش فناوری اطلاعات یا شرکت میزبان برطرف کنید.

2. سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید

به دنبال اعلان‌ های مربوط به هشدارها یا خطاهای فنی سئوی سایت باشید. که اگر سایت شما متصل و تأیید شده است، سرچ کنسول Google به شما اطلاع خواهد داد که آیا صفحات با مشکلات نمایه‌ سازی مواجه شده‌اند؟ آیا خطا های سرور دارید؟ آیا مشکل قابلیت استفاده دارید؟ و آیا یک جریمه نگران کننده دریافت کرده‌اید؟
این اعلان‌ ها توضیح خواهند داد که چه چیزی اشتباه است و چگونه می شود آنها را رفع کرد.

3. تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل را بررسی کنید

مطمئن شوید که به طور دقیق ترافیک را ردیابی می کند. برای اثبات و تصدیق اینکه آیا دریافت بازدید های وب سایت از طریق جستجوی ارگانیک بوده است یا خیر، میتوانید از گزارش به موقع و زمان بند استفاده کنید.

4. به‌ روزرسانی‌ های الگوریتم گوگل را جستجو کنید

در این اینترنت جستجو کنید تا متوجه شوید. آیا گوگل الگوریتم هسته‌ای آپدیت شده ی جامعی را منتشر کرده است. و اگر چنین است، روی چه چیزی متمرکز شده است. اگر در مورد کیفیت محتوا، سرعت صفحه، بک لینک های قابل اعتماد یا نامطمئن بود. به طور کلی بایستی برای بهبود محتوا یا وب سایت هر کاری را انجام دهید.

5. باگ سایت را در سرچ گوگل بررسی کنید

در جستجوی آنلاین مشاهده خواهید کرد که آیا سرچ کنسول با باگی (اشکالی) مواجه شده است. که بر ردیابی کلیک های وب سایت تأثیر می گذارد.
اشکالات GSC نسبتاً رایج هستند که جامعه سئو مقالات و توییت های متعددی را منتشر کرده است. که از هر مشکل شناخته شده ای شکایت دارند. ضمنا گوگل آنالیتیکس کمتر احتمال دارد که باگ باشد.

6. ترند های گوگل را بررسی کنید

ترند های گوگل می‌تواند به شما کمک کند. که ببینید که معمولا چه موضوعاتی مشتریان را به سایت شما هدایت می‌کنند. که موجب علاقه مندی آنها می شوند یا بر عکس یک موضوع داغ سیاسی، فصلی یا جهانی در محتوای سایت شما وجود داشته. که احتمالاً باعث بی میلی و عدم استقبال مخاطبان شما شده است.
اگر بتوانید از ابزار سئو استفاده کنید تا ببینید کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را در هر ماه به سایت شما می آورند، انجام این کار حتی ساده تر است و آن کلمات را میتوانید براحتی به ترندهای گوگل متصل کنید.

7. از ابزار SEO استفاده کنید

ابزارهایی مانند semrush یا ahrefs می توانند به شما کمک کنند. تا ببینید آیا در رتبه بندی یک کلمه کلیدی ارزشمند و پربازدید، افت کرده اید یا خیر. این ابزارها به شما امکان می دهند. کلمات کلیدی خود را بر اساس «تفاوت» مرتب کنید، که بنوعی تغییر در رتبه بندی است. همچنین مرتب سازی با ترتیب معکوس موقعیت از دست رفته ی کلمات کلیدی را به شما نشان می دهد.

افت زیاد در یک کلمه کلیدی بی فایده خوب است و نوسانات کوچک در کلمات کلیدی هدفمند نیز طبیعی است. اما اگر در جستجوهای مربوط به محصولات یا خدمات کلیدی خود کاهش افت (رتبه) هستید، ممکن است مقصر را پیدا کرده باشید چون این امر در صورتی رخ می دهد که کلمه کلیدی مهمی را مشاهده کنید. که از صفحه یک به صفحه دوم یا پایین تر کاهش افت (رتبه) یافته است.

در مثال زیر، فورج و اسمیت از موقعیت تقریباً 8 به جایگاه 9 برای «شرکت طراحی وب سایت» سقوط کرده اند، که این ابزار تخمین می زند که 3.5٪ از ترافیک ماهانه ما را ارائه می دهد.

8. محصول یا خدمات خود را جستجو کنید

یک جستجوی آنلاین را طوری انجام دهید. که گویا یک مشتری هستید و قصد دارید ببینید آیا در رتبه بندی افت کرده اید. یا از صفحه اول خارج شده اید یا از صفحه اول پایین تر افتاده اید. بهر حال اگر به ابزار SEO دسترسی ندارید. این یک راه حل مناسب است (اگرچه بسیاری از آنها حساب های رایگان محدودی ارائه می دهند!).
دلیل کاهش ترافیک ارگانیک شما ممکن است. به هیچ وجه مشکلی در صفحه یا استراتژی شما نداشته باشد، اما در عوض این است که یک رقیب کار فوق العاده ای انجام داده و اکنون از شما پیشی گرفته است.

اصلاً دلیل کاهش ترافیک ارگانیک شما ممکن است. هیچ مشکلی در صفحه یا استراتژی شما ایجاد نکند. اما در مقابل، یکی از رقبای شما می تواند کار فوق العاده ای انجام دهد و از شما جلو بزند.
به عنوان مثال، اگر قبلاً در سه نتیجه (صفحه) جستجوی برتر قرار داشتید. و اکنون پایین تر هستید. در واقع می تواند تأثیر زیادی بر ترافیک ارگانیک داشته باشد. آمار نشان داده است که سه نتیجه (صفحه) برتر حدود 55 درصد از کل کلیک‌های جستجو را کسب می کند. بنابراین حتی اگر سایت شما هنوز در صفحه یک رتبه‌بندی میشود ولی پایین‌تر از رتبه قبلی هستید، می‌تواند به این معنا باشد که در حال حاضر شخص دیگری بخش بزرگی از ترافیک را دریافت می‌کند که قبلاً متعلق به شما بوده است.

9. محتوای حذف شده را مرور کنید

آیا بخش مهمی از محتوایی را که ترافیک جستجوی ارگانیک کسب کرده است را حذف کرده اید؟ اگر جواب بله است، آیا آن را به درستی تغییر مسیر دادید؟ آیا باید به فکر بازگرداندن آن باشید. یا مشکلی نیست که ترافیک را برای بهبود تجربه کاربری و حذف محتوای بی ربط از دست داده اید؟
می توانید محبوبیت صفحات را با استفاده از تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل( گوگل آنالیتیک ) بررسی کنید. به قسمت صفحات ناوبری بروید و بخش Behaviour > Site Content > Landing Pages را روی ترافیک ارگانیک تنظیم کنید.

10. تغییرات عمده وب سایت را تجزیه و تحلیل کنید

دلایل خوبی برای تغییر وب سایت شما وجود دارد. کسب‌ و کارهای کوچک اغلب در پیشنهادات، پیام‌رسانی و تیم‌های ما رشد می‌کنند. که همگی به معنای به‌ روزر سانی وب‌ سایت است. به علاوه، یک وب سایت راکد به مرور زمان به تدریج ترافیک خود را از دست می دهد. فقط باید به خاطر داشته باشید که هرگونه تغییر عمده در سایت شما احتمالاً بر ترافیک ارگانیک شما تأثیر می گذارد.

در اینجا رایج ترین دلایل مرتبط با محتوا برای کاهش ترافیک آورده شده است:
• ویرایش قابل توجه محتوا در یک صفحه با رتبه بالا و پر بازدید
• ویرایش محتوا در تعداد زیادی از صفحات
• حذف حجم زیادی از مطالب
• تغییر ساختار سایت (سلسله مراتب محتوا، ناوبری)
• تغییر مکان و جزئیات تماس
این تغییرات عظیم برای طراحی مجدد وب سایت کاملا رایج است و می تواند باعث کاهش ترافیک شما شود. اگر در طول این فرآیند اقدامات احتیاطی مناسبی برای سئو انجام داده اید، تقریباً کاهش ترافیک پس از راه اندازی، همیشه موقتی است و در چنین شرایطی گوگل محتوا و ارتباط شما را دوباره ارزیابی می کند.

11. به دنبال جابجایی اشتباهات باشید

وقتی صحبت از تنظیم ریدایرکت‌های ( تغییر مسیر) مناسب می‌شود. ممکن است در حین انتقال وب‌ سایت بسیاری از موارد دچار مشکل شوند. که همین امر می‌تواند باعث کاهش ترافیک شما شود.
نکته مهم این است که اگر هر نوع جابجایی و انتقالی را انجام می دهید (یا سایر موارد موجود در راهنما)، باید با فردی باتجربه در سئوی فنی یا بهتر است با تیمی که شامل توسعه دهندگان و یک مشاور سئو می باشد، کار کنید:
• تغییر دامنه
• تغییر پلت فرم وب سایت
• راه اندازی مجدد سایتی با محتوا و منوهای مختلف
• ادغام سایت ها
• افزودن تجارت الکترونیک
• یکپارچه سازی پلتفرم های مارتک
• تغییر یا گسترش مناطق
• تغییر یا اضافه کردن زبان ها
هر یک از این تغییرات دارای بخش های متحرک بسیاری است که بر نحوه دیدن سایت شما توسط گوگل تأثیر می گذارد.

12. محتوای که جدیداً مسدود شده را مرور کنید

درست مانند حذف محتوا، مسدود کردن محتوا از فهرست‌سازی، قطعاً بر ترافیک ارگانیک شما تأثیر خواهد ‌گذاشت. اندیس گذاری فرآیندی است که از طریق آن موتورهای جستجو در سایت شما می خزند و محتوای شما را تجزیه و تحلیل کرده و شما را در اندیس آنها دسته بندی می کنند. در واقع، وقتی جستجویی را در گوگل تایپ می کنیم، اندیس یا شاخص گوگل را جستجو می کنیم.

مسدود کردن محتوا از ایندکس گذاری چیز بدی نیست! زیرا لازم نیست هر قسمت از وب سایت ما در نتایج جستجو باشد. در واقع، مناطق زیادی از سایت شما وجود دارند که بهتر است آنها را مسدود کنید.

برخی از نمونه‌ها عبارتند از منابع داخلی خصوصی، فایل‌های PDF، برچسب‌های وبلاگ، بیوگرافی نویسنده، طبقه‌بندی‌ هایی که محتوا را فیلتر می‌کنند و اجزای سایت که URL خاص خود را دارند اما یک صفحه بزرگ‌ تر را تشکیل می‌دهند.