بررسی قفل شدن فرمان حین دور زدن کامل

بررسی قفل شدن فرمان حین دور زدن کامل

⭐️شناسایی علل قفل شدن فرمان حین دور زدن کامل+رفع مشکل

قفل شدن فرمان هنگام دور زدن کامل یکی از مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان در شرایط مختلف با آن مواجه می شوند و می واند نگرانی های زیادی را به همراه داشته باشد.این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که خودرو در حال چرخش کامل فرمان به چپ یا راست است و ناگهان فرمان قفل می شود یا حرکتی نمی کند، که این مسئله می تواند دلایل گوناگونی مانند نقص در سیستم فرمان هیدرولیک، خرابی جعبه فرمان، وجود اشکال در سگدست یا حتی خشک بودن مفاصل فرمان داشته باشد.

شناسایی دقیق علت این مشکل و برطرف کردن آن نه تنها از آسیب های بیشتر به خودرو جلوگیری می کند، بلکه ایمنی سرنشینان را نیز تضمین خواهد کرد. در این مطلب، به بررسی دلایل و راه حل های ممکن برای مشکل قفل شدن فرمان هنگام دور زدن کامل خواهیم پرداخت.می توانید با امداد خودرو سیار تماس بگیرید.

دلایل قفل شدن فرمان هنگام دور زدن کامل

یکی از اتفاقاتی که می تواند برای رانندگان به خصوص هنگام پارک یا عبور از پیچ های تند نگران کننده باشد، گیر کردن یا قفل شدن فرمان خودرو است. این مشکل معمولاً زمانی بروز می دهد که فرمان تا آخرین حد ممکن به چپ یا راست چرخیده باشد و ناگهان حرکت آن متوقف شود یا بازگشت آن به حالت اولیه با سختی زیادی همراه گردد.

چنین حالتی نه تنها باعث مختل شدن روند رانندگی می شود، بلکه در مواردی ممکن است به آسیب های جدی به سیستم فرمان، جلوبندی و حتی امنیت خودرو منجر شود. برای رفع این مشکل، شناخت دقیق دلایل آن امری ضروری است، چرا که هر یک از عوامل ممکن است به تعمیر یا تعویض یک بخش خاص نیاز داشته باشد. در ادامه به بررسی دقیق و تخصصی مهم ترین دلایل این اتفاق می پردازیم.برای  جرثقیل حمل خودرو  می توانید از سایت ما دیدن کنید.

خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک وظیفه دارد فشار موردنیاز برای عملکرد نرم و روان فرمان را فراهم کند. وقتی این قطعه دچار خرابی می شود، فرمان در حرکت های شدید به ویژه در هنگام چرخش کامل به چپ یا راست، با مشکل مواجه می شود.

ضعف در تأمین فشار کافی توسط پمپ ممکن است موجب شود که فرمان در نقطه ای خاص گیر کند یا حتی برای لحظاتی حرکت نکند. خرابی داخلی، فرسودگی پره های پمپ یا اشکال در جریان روغن، از جمله مواردی است که می تواند مستقیماً باعث سفت شدن یا قفل شدن فرمان در هنگام گردش کامل شود.

نقص در جعبه فرمان

جعبه فرمان در مرکز کنترل حرکت فرمان قرار دارد و خرابی های داخلی آن تأثیر مستقیمی بر عملکرد کلی سیستم دارد. در صورتی که قطعات مکانیکی درون جعبه دچار فرسودگی، خوردگی یا خشکی شوند، هنگام رسیدن به حداکثر چرخش فرمان، این اجزا نمی توانند به درستی حرکت کنند و همین مسئله منجر به قفل شدن فرمان می شود. چنین نقص هایی معمولاً تدریجی هستند و با گذشت زمان، فرمان ابتدا سفت و در نهایت غیرقابل حرکت در زاویه ای خاص می گردد.

گیر کردن قطعات جلوبندی و سگدست

قطعاتی مانند سگدست، سیبک، مفاصل فرمان و سایر اجزای جلوبندی ممکن است به دلایل مختلفی دچار گیرکردگی یا سایش غیرعادی شوند. زمانی که این قطعات در محل اتصال خود آزادانه حرکت نکنند، در چرخش های شدید و کامل فرمان، اختلال ایجاد می شود. این مشکل به خصوص در شرایطی که چرخ ها تحت فشار زیادی باشند مانند هنگام پارک کردن در فضای تنگ نمود بیشتری پیدا می کند و فرمان ناگهان در وضعیت خاصی گیر می کند یا برنمی گردد.

سطح پایین یا آلودگی روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک یکی از عوامل مهم در عملکرد بدون دردسر فرمان است. کاهش سطح این روغن یا وجود ذرات آلوده در آن، باعث افت فشار و کاهش توان حرکت فرمان می شود. وقتی فرمان به طور کامل چرخانده می شود، بیشترین میزان فشار از سیستم درخواست می شود؛ در این وضعیت، اگر روغن کافی نباشد یا آلوده باشد، فرمان نمی تواند به درستی عمل کند و دچار سفتی یا حتی قفل در یک جهت مشخص می شود.

اختلال در سیستم فرمان برقی (EPS)

سیستم فرمان برقی یا EPS در خودروهای جدیدتر جایگزین سیستم های هیدرولیک سنتی شده است. این سیستم به کمک موتور الکتریکی و کنترلرهای دیجیتال، فرمان را هدایت می کند. در صورتی که سنسورها، کنترلر مرکزی یا موتور این سیستم دچار ایراد شوند، فرمان ممکن است در شرایط خاص مانند دور زدن کامل واکنش غیرعادی نشان دهد. در برخی موارد، فرمان برای لحظه ای متوقف شده یا امکان چرخش بیشتر نداشته و ظاهری مشابه قفل شدن پیدا می کند. این مشکل ممکن است همراه با خطای لحظه ای در سیستم های برقی خودرو نیز باشد.

راه کارهای رفع مشکل قفل شدن فرمان هنگام دور زدن کامل

زمانی که فرمان خودرو در حین چرخش کامل ناگهان قفل می شود، نه تنها تجربه ای نگران کننده برای راننده ایجاد می کند، بلکه می تواند نشانه ای از نیاز فوری به بررسی و رسیدگی دقیق باشد. گاهی اوقات، این مشکل نه به دلیل خرابی فنی، بلکه به دلیل عادت های نادرست رانندگی، شرایط محیطی یا حتی مسائل ساده ای مثل نحوه پارک خودرو و فشار وارد بر سیستم فرمان اتفاق می افتد.

رفع این مشکل مستلزم رعایت نکاتی است که در ظاهر ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، اما در واقع تأثیر مستقیم و جدی بر عملکرد صحیح فرمان دارند. در ادامه به بررسی مهم ترین راهکارهایی می پردازیم که بدون تکرار دلایل فنی پیشین، می توانند در پیشگیری یا برطرف کردن مشکل قفل شدن فرمان هنگام دور زدن کامل مؤثر باشند.

اجتناب از نگه داشتن طولانی مدت فرمان در حالت چرخش کامل

یکی از عادت های اشتباه که بسیاری از رانندگان بدون توجه انجام می دهند، نگه داشتن فرمان در انتهای محدوده چرخش آن است. زمانی که فرمان به طور کامل به یک سمت چرخیده و راننده آن را برای چند ثانیه یا بیشتر در همان وضعیت نگه می دارد، فشار بیش از حدی به قطعات سیستم وارد می شود که می تواند باعث گیر کردن یا قفل شدن موقتی فرمان شود. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است پس از رسیدن به حداکثر چرخش، اندکی فرمان را به عقب برگردانید تا تنش از روی سیستم برداشته شود و فشار یکنواخت تری در آن برقرار گردد.

استفاده از روان کننده های مخصوص بخش های متحرک فرمان

در برخی مواقع، خشکی در بخش هایی از سیستم مکانیکی فرمان که در معرض هوا یا گرد و غبار هستند، می تواند باعث سفتی یا قفل شدن فرمان شود. استفاده از روان کننده های مخصوص فرمان و قطعات متحرک می تواند کمک کند تا این اجزا نرم و روان حرکت کنند و از گیر کردن ناگهانی در چرخش های شدید جلوگیری شود. البته این روان سازی باید با مواد مناسب و در فواصل منظم انجام شود تا باعث تجمع چربی یا آلودگی نشود.

تنظیم زاویه چرخ ها و میزان فرمان پذیری

نادرستی در تنظیم زاویه چرخ ها ممکن است باعث شود که در چرخش کامل، یکی از چرخ ها زودتر از دیگری به محدودیت فیزیکی برسد و همین مسئله باعث فشار غیر عادی به سیستم فرمان شود. این فشار می تواند باعث قفل شدن آن در لحظه چرخش کامل گردد. انجام میزان فرمان پذیری (alignment) و بالانس چرخ ها در بازه های زمانی مشخص، علاوه بر بهبود هندلینگ خودرو، از بروز مشکلات این چنینی نیز پیشگیری می کند.

جلوگیری از پیچیدن فرمان هنگام توقف کامل خودرو

پیچاندن فرمان زمانی که خودرو کاملاً متوقف شده و هیچ حرکتی ندارد، یکی از بدترین حالت هایی است که فشار سنگینی بر سیستم فرمان وارد می کند. در چنین شرایطی، نیروی چرخش تنها از طریق دست راننده منتقل می شود و چون چرخ ها در تماس کامل با سطح زمین هستند، مقاومت زیادی ایجاد می شود. این مقاومت می تواند باعث سفت شدن یا حتی قفل موقتی فرمان شود. بهتر است همیشه هنگام چرخاندن فرمان، خودرو در حال حرکت آرام باشد تا فشار یکنواختی توزیع گردد.

بررسی محل پارک و عدم ایجاد فشار یک طرفه بر چرخ ها

پارک کردن خودرو در سطوح شیب دار یا به حالتی که چرخ ها کاملاً به یک سمت چرخیده اند، می تواند باعث گیر کردن مکانیکی سیستم فرمان شود. به خصوص اگر مدت زیادی خودرو در این وضعیت باقی بماند، هنگام روشن کردن مجدد و تلاش برای بازگرداندن فرمان، مشکل قفل شدن بروز می کند.

پیشنهاد می شود هنگام خاموش کردن خودرو، چرخ ها را تا حد امکان در وضعیت مستقیم قرار دهید و از تکیه دادن چرخ ها به جدول یا موانع سخت خودداری کنید. این کار فشار وارد شده بر سیستم فرمان را کاهش داده و از بروز مشکل جلوگیری می کند.